Stress bij kinderen

Schrijf u vandaag nog in op 'Stress bij kinderen' »

Stress kan iedereen treffen, ook kinderen en jongeren. Ouders en de maatschappij leggen de lat soms heel hoog voor hun kinderen. Ouders willen dat hun kinderen het absoluut beter hebben dan henzelf. Daarbij missen kinderen vaak een warm nest. Zij worden soms gesleurd tussen de verschillende contexten en overtuigingen van beide ouders. Ook de wereld waarin zij leven eist vaak een zeer snelle aanpassing. Zij moeten snel kunnen meedraaien in een economisch systeem dat financieel hoge eisen stelt. De maatschappij waarin kinderen en jongeren nu terechtkomen is vaak weinig kindvriendelijk, agressief en zelfs gewelddadig.

Welzijnswerkers, opvoeders, leraren, CLB verantwoordelijken enz. krijgen dan ook een bijzondere taak toegewezen. Naast de ouders kunnen zij stress voor het eerst detecteren. Zij kunnen zichzelf en de kinderen leren om zich te wapenen tegen de negatieve gevolgen van stress voor hun gezondheid en hun goed functioneren thuis en in de klas. Daarnaast is de klas een ideale plek om onze kinderen en jongeren goed voor te bereiden op hun welzijn in een later veel eisende maatschappij en werkomgeving.

ABZ bvba o.l.v. Nicole Vandeweghe werkt met haar team en gespecialiseerde medewerkers reeds jaren aan het sensibiliseren van opvoeders en ouders ter preventie van stress bij kinderen. Zij gebruikt praktische en eenvoudig toe te passen instrumenten om stress en burnout te meten, op te volgen en te bestrijden. Haar workshops zijn wetenschappelijk goed gestaafd en vooral aangenaam en zeer praktisch te volgen.

De opleiding en trainingen leren technieken waarbij de kinderen en jongeren optimaal leren omgaan met:

  • vrijheid
  • eigen waarden zoals respect
  • discipline
  • communicatie
  • actief luisteren
  • omgaan met tijd
  • omgaan met grenzen
  • territoriumtraining
  • omgaan met emoties
  • hun mening leren uiten op een sociaal aanvaardbare manier
  • omgaan met pesten en plagen
  • weerbaarder worden
  • zichzelf beter leren organiseren
  • doelen stellen en bereiken
  • rekening houden met anderen en hun eigen identiteit ontwikkelen
  • omgaan met diversiteit in een groep
  • omgaan met overtuigingen & diverse afkomsten
  • zelfkennis en omgaan met anders zijnde en anders denkende kinderen
  • verbale en non-verbale communicatie 
  • omgaan met existentiële vragen zoals seksualiteit, middelengebruik, de dood, onzekerheden thuis, op school, maatschappelijk
  • herkennen van de signalen en omgaan met stress van ouders & opvoeders
  • werken aan zelfvertrouwen en zelfbeeld
  • gespecialiseerde protocols dmv biofeedback, sofrologie, emotionele intelligentie & andere moderne communicatietechnieken

Een studie komt tot de conclusie dat heel wat kinderen lijden onder stress!

Wilt u meer informatie of hebt u vragen? Contacteer ons! Wij geven u graag alle nodige inlichtingen.